Kultura

Zprávy, seriály, žádný rozdíl

logoPřed několika dny zemřel americký fejetonista Art Buchwald. Od malička jsem si schovával jeho články. Vtipně komentovaly americkou realitu. Pokud by vám jeho fejetony, staré až 30 let, něco připomínaly, není to podobnost čistě náhodná. To, co kritizoval, se pomalu přesunulo i k nám.

 

Mám problém a možná mnoho jiných Američanů má podobné problémy. Nedovedu rozpoznat zpravodajské relace televize od kriminálních dramat, jež následují hned po nich.

Nejsem si jist, zda jsem viděl Patty Hearstovou, jak vylupuje banku se samopalem v ruce, ve zpravodajské relaci Waltera Cronkita, nebo v seriálu „Na ulicích San Franciska". Byla Sara Jane Moorová postavou v dobrodružném seriálu Cannon, nebo se opravdu snažila zastřelit prezidenta Spojených států?

Realita a fikce se slévají v jedno. Nezdá se, že by byl velký rozdíl mezi Lynettou Frommovou, co si také chtěla vystřelit na prezidenta, a onou choromyslnou hippy, kterou vídáme v seriálu Pět-O na Havaji.

Co vlastně asi dělají blázni, když právě nechodí po ulicích a nemíří své pistole na lidi? Sedí doma a dívají se na televizi? Představují si ve své fantazii, že jejich dům je obklíčen gangstery ze seriálu S. W. A. T., nebo že je Efrem Cymbalista z pořadu FBI honí v helikoptéře?

Ztotožňují se s lidmi, kteří se pokoušejí zabít McClouda, nebo s jinými, kteří se pokoušejí znásilnit Angeliku Dickinsonovou v seriálu Policistka?

Viděl jsem bankovní loupež ve zprávách v šest hodin večer nebo to bylo v seriálu Pobřeží Barbary?

Kdo vlastně píše zpravodajské relace a kdo kriminální dramata? Jsou to titíž lidé?
Viděl prezident Ford hodně filmů s Johnem Waynem v televizi?
Vím, že jsem zaslechl něco o jedné ženě, které policie sebrala pistoli čtyřiačtyřicítku a ve dvanácti hodinách byla schopna koupit si osmatřicítku. Ale v jakém programu jsem to viděl? Bylo to v Dnešních aktualitách, nebo to mohlo být v seriálu Baretta?
Kde jsou všichni ti budoucí atentátníci a vrahové? Mají barevnou televizi, nebo černobílou?

V televizi ukazovali pistoli, kterou se dají střílet otrávené náboje, jež kohokoliv zabijí v patnácti vteřinách. Tuším, že o tom mluvil komentátor Dan Schorr, ale nevylučuji, že to bylo v seriálu Poslání: nemožné.

Opravdu se někdo snažil zabít toho příliš smělého novináře Jacka Andersona, nebo to bylo o nějakém chlapíkovi z pořadu Conrack? Kéž bych si jen mohl vzpomenout!
V televizi byl nějaký únos. Myslím, že to byl chlapec jménem Bronfman. Únosce chytli. Ale kdo jej chytil? Opravdová policie, nebo seriálový Harry O? Na jaké show se dívají únosci, když je policie chytí? Na zpravodajské relace, nebo na detektivní dramata?

Cítí lidé, kteří se chystají někoho zabít, závist vůči několikanásobnému vrahovi Charlesovi Mansonovi? Závidí atentátnici Frommové, když ji vidí v televizním Žurnálu? Sní o tom, že i oni se brzy budou ušklebovat v záři reflektorů zaměřených na ně a jejich policejní doprovod? Nebo si spíše představují, že jsou to oni, kdo uskutečňují přestřelku s Charlesem Bronsonem na pátečním večerním programu ABC?

Jestliže já sám nedovedu odlišit skutečné události od fikcí, jak by mohli oni? Možná, že už něco takového jako skutečná událost vůbec neexistuje. Možná, že už není žádná fikce. Ale na co se to potom vlastně díváme a jak to na nás působí ?

A jestliže to působí na nás, jak to musí působit na ně — na ty osamělé lidi trpící frustracemi a komplexy, když sedí ve svých ubohých komůrkách a pohrávají si se svými dvaadvacítkami, osmatřicítkami, pětačtyřicítkami a vůbec jakýmikoliv zbraněmi, jež si před týdnem koupili v nějakém obchodě?

Mluvčí společnosti Celoamerický prodej pušek prohlásil ve zpravodajském programu Mike Wallacea, že lidi nezabíjí jí pistole a pušky, lidi zabíjejí lidé. Nebo jsem to snad viděl v seriálu Kojak?

Za nic na světe si nemohu vzpomenout.

ART BUCHWALD

Napsal Milan Tůma Zobrazeno: 3902