Kultura

Surrealismus v reklamě (2)

logo Pravidla hry určujete vy: Surrealismus, reklama a masové ovládání mysli

 

Korporativní surrealisté ve svých dílech využívají fantastické prvky, ale jejich fantazie se snaží realitu napodobovat podvodně. Reklamní agenti nám ukazují scény, které všichni dobře známe, jako je předměstí Los Angeles, pobřeží Floridy, ulice v Chicagu, a zalidňují je mimozemskými bytostmi s útlým dvaceticentimetrovým pasem, s podpažím bez ochlupení a se zuby bílými jak ze slonoviny. Závislí, napodobovatelé, úspěšní napodobovatelé, společensky uvědomělí úspěšní lidé, dokonce i lidé omezení chudobou, ti všichni se celý život v polosnu honí za nedosažitelnými bludy, které se jim pozdě v noci zjevují z blikající barevné obrazovky, aniž by si uvědomovali, že tito pohlední obyvatelé světa reklam jsou méně skuteční než chobotnicovití humanoidi na kolážích Maxe Ernsta. Jsou oslněni fantazií, která se tváří jako realita.


Návod jak z toho ven nám může ukázat představa fantazie Andrého Bretona, která šla ruku v ruce s potřebou revolty a anarchismu. Jeho politické názory jsou jasné formulovány v následujícím výroku:

Jedinou pomocí … je vrátit se zpět k principům … anarchismu, nikoli k jeho karikatuře, která je z něj vytvářena, nikoli k teroru, ale k … socialismu, který již není chápán jako jednoduché řešení politických a společenských problémů, ale jako vyjádření touhy vykořisťovaných mas vytvořit beztřídní společnost, kde lze realizovat všechny lidské hodnoty a cíle.

Korporativní surrealisté nemají žádnou úctu k lidským hodnotám. Kdykoliv hovoří upřímně, prozrazují v sobě své fašistické sklony. To není nic překvapivého. Sám Mussolini jednou řekl: „Fašismus je korporativismus.“ Co jsou reklamní agenti jiného než přisluhovači korporací, které je zaměstnávají? Jejich názor na lidstvo lze vyčist zcela jasně z následujícího úryvku, jehož autorem je jeden z nejúspěšnějších reklamních agentů v Americe, Jerry Della Femina, který rovněž výrazně podporoval speciální psychoanalytické postupy Stanfordova výzkumného ústavu:

Reklama obchoduje s bolestivými otevřenými ranami, .. jako je strach, chtivost, vztek, nepřátelství. Pravidla hry určujete vy a my každé z nich využíváme. Využíváme všech citů a všech problémů, od neúspěchu až po touhu být jedním z davu. Každý má nějaké ovládací tlačítko. Pokud má dostatečně velký počet lidí stejné tlačítko, potom máte úspěšnou reklamu a úspěšný výrobek.
Většinu lidí lze z jakéhosi důvodu snadno přesvědčit, že reklamní agenti skutečně uvažují přesně tímto způsobem, ale zároveň tvrdí, že je jim to jedno protože „ále, reklamy nemají na nikoho žádný účinek“. Evidentně věří tomu, že největší společnosti utrácejí každý rok miliony a miliony dolarů na propracované reklamní kampaně, které nemají na nikoho absolutně žádný účinek a které se jim nikdy nemůžou vyplatit. Možná to dělají jen z laskavosti svého srdce, aby tak poskytly tolik potřebný zdroj příjmů jinak zcela nepotřebným reklamním agentům, kteří by jinak neměli za co svým dětem koupit vánoční dárky. Možná.

Ovšem daleko logičtější vysvětlení je, že společnosti na reklamu utrácejí tolik peněz, protože očekávají, že přinese výsledky. A co si o reklamě a působení na lidi myslíte vy, čtenáři našeho portálu novysmer.cz ? Pamatujte, že krása k nám přichází v mnoha tvarech a chutích, s přídavným příslušenstvím. Sada neobsahuje baterie. Se zárukou vaší nespokojenosti. Pravidla hry určujete vy.

zdroj: archiv NoS

Napsal Petr Kolář Zobrazeno: 4106